Online Marketing
Webshops
SEA

De toekomst van Google Shopping: 3D Assets. Wat het inhoudt en wanneer deze functie in Nederland verwacht wordt.

Thijs Kruijer
Mar 19, 2024

Verbeter Google Shopping resultaten en klantervaring met 3D Assets

Er lijkt altijd wel iets nieuws te komen. Server Side Tracking, Cookie consent Mode V2 en ga zo maar door. In deze blog zullen we het niet hebben over iets wat NU geïmplementeerd dient te worden zoals eerder genoemde onderwerpen. Waar we het hier over zullen hebben is de 3D assets die recent zijn gelanceerd in de Google Shopping Ads binnen Amerika. Deze zijn enkel nog beschikbaar voor schoenen en huishoudelijke apparaten (en dus enkel in de US). Een blik op de toekomst van Google Shopping dus, wat momenteel nog niet kan worden toegepast.

Voordelen van 3D-Visualisatie in Google Shopping

Visuele content is al enige tijd een bekend begrip binnen de online marketing. 3D-modeling gaat hierin weer een stap verder. In plaats van een statische foto, kan het product rondom bekeken worden vanuit huis. Ook kan worden gekozen om het product te bekijken in een ruimte. Zo kun je zoals bijvoorbeeld in onderstaande gif te zien is, een stoel plaatsen in de woonkamer. Dit geeft een beeld hoe het eruit ziet in een specifieke ruimte, en of deze ook past.

Hoe dat eruit ziet? Check het hier>

Voordelen van 3d assests zijn:

  • Minder retouren: Klanten die bijvoorbeeld niet de showroom bezoeken, maar meteen overgaan tot verkoop, denken hier niet altijd even goed over na. Soms komt het voor dat de klant iets besteld wat niet past of niet binnen het verwachtingspatroon valt. Door voor aankoop een 3D model te plaatsen in de woonkamer, krijgt de klant meteen al een beter beeld of dit past binnen het interieur. Daarnaast kan worden gekeken of het formaat in de ruimte past. 
  • Meerwaarde t.o.v. de concurrent: Veel concurrenten zullen dit nog niet aanbieden, terwijl klanten zoals eerder genoemd het toch wel fijn vinden om het product alvast in een ruimte te zien. 

Toegevoegde waarde van 3D Assets in Google Shopping

Bron: Google

Ook binnen de shopping weergaven blijven er dingen veranderen. Zo kun je tegenwoordig bijvoorbeeld reviews laten zien onder de producten en kun je extra product details toevoegen onder je beschrijving. Belangrijk om extra op te vallen ten opzichte van de concurrentie.

In bovenstaand voorbeeld is goed te zien dat naast de algemene voordelen van 3D modelling, je extra opvalt ten opzichte van je concurrent. Daarnaast blijkt uit interne gegevens van Google (2022) dat shoppers 50% meer kijken naar 3D-afbeelding t.o.v. statische afbeeldingen. 

Voordelen voor Google Shopping

  • Meer engagement met de zoekers
  • Je valt meer op tussen de concurrentie
  • Klanten krijgen een duidelijker beeld van het product

Wanneer in Nederland?

Dit is op het moment van schrijven nog niet bekend. Mocht dit bekend worden, zullen we dit uiteraard gaan delen!

Sterke verhalen

Meer Wijsheden

Mircha Pellens

Eigen GIPHY's maken, een stap-voor-stap how to guide

Mircha Pellens

Social media zoals een fitnessroutine: je begint vol goede moed, maar voor je het weet zit je thuis op de bank met een zak chips, je afvragend waar het misging...

Jeroen van Kesteren

Maakt een punt.

Server-Side Tracking: De Sleutel tot Slimmere Marketing en Groei.

Mircha Pellens

Eigen GIPHY's maken, een stap-voor-stap how to guide

Mircha Pellens

Social media zoals een fitnessroutine: je begint vol goede moed, maar voor je het weet zit je thuis op de bank met een zak chips, je afvragend waar het misging...

Jeroen van Kesteren

Maakt een punt.

Server-Side Tracking: De Sleutel tot Slimmere Marketing en Groei.