Websites
Online Marketing
Conversiemeting

We duiken in de nieuwste update van Google: Consent Mode V2. Wij vertellen je wat je moet weten.

Jeroen van Kesteren
Feb 28, 2024

Google Consent V2 zorgt er in simpele woorden voor dat jouw website en Google lekker kunnen babbelen over wie wat mag zien en doen met de data van je bezoekers. Je kunt instellen waar je toestemming voor geeft en dat beïnvloedt hoe tools zoals Google Analytics 4 en Google Ads werken op jouw website.

Wat is Google Consent Mode V2 precies?

Google Consent Mode V2 is een systeem dat websites helpt om om te gaan met de EU privacyregels van bezoekers. Met Google Consent Mode V2 vertel je aan Google of je bezoekers toestemming hebben gegeven om hun gegevens te gebruiken voor dingen zoals het bijhouden van wie jouw website bezoekt of het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Elke bezoeker kan instellen of ze dit oké vinden of niet. Als je het goed instelt, zorgt dit systeem ervoor dat Google alleen doet waar de bezoeker toestemming voor gegeven heef. Vanaf maart 2024 moet je Consent Mode V2  gebruiken om te laten zien dat je netjes omgaat met de privacy van je bezoekers. Als je het niet gebruikt, gaat Google ervan uit dat je geen toestemming hebt van je bezoekers, wat kan betekenen dat sommige functies op je site niet meer goed werken.

Vanaf wanneer is Google Consent Mode ‘verplicht’?

Vanaf maart 2024 moet je dit echt op orde hebben. Google gaat er dan namelijk vanuit dat, als je Consent Mode niet aan hebt staan, bezoekers geen toestemming hebben gegeven voor het verzamelen van hun data. Dit kan een flinke impact hebben op hoe jouw site werkt met Google's tools.

Wat gebeurt er als je Google Consent Mode niet instelt?

Als je dit niet regelt, gaat Google ervan uit dat niemand toestemming geeft, en dat betekent minder mogelijkheden voor jou. Bijvoorbeeld, je kunt dan fluiten naar een hoop functies in Google Ads en Analytics, zoals het bijhouden van conversies of het targeten van bepaalde doelgroepen.

In versie 2 zitten ook wat nieuwe instellingen, speciaal voor het delen van data voor advertenties en gepersonaliseerde reclame, naast de originele instellingen voor dataopslag en meer. Het is belangrijk dat je voor elke pagina de juiste instellingen doorgeeft, zowel de standaard als de bijgewerkte, als iemand z'n voorkeuren al heeft aangegeven.

Dus, als je Google Ads gebruikt, wil je echt even de tijd nemen om dit goed te zetten. Zonder de juiste Consent Mode instellingen kun je een hoop belangrijke functies missen, wat niet echt lekker is voor je online marketing. Kortom, zorg dat je dit checkt en goed instelt!

Voldoe ik aan de richtlijn van Consent Mode V2?

Om te zien of je voldoet aan de verscherpte regelgeving, volg je de volgende stappen;

  1. Open je website in de chrome browser (incognito, zodat de cookiemelding naar voren komt).
  2. Klik de cookiemelding nog niet weg.
  3. Klik met de rechtermuis ergens op de homepage.
  4. Selecteer 'inspecteren'.
  5. Klik met de pijltjes naar rechts en selecteer 'application'.
  6. Selecteer in de kolom die opent 'Cookies'.
  7. Zie je hier iets staan? Dit zijn de cookies die geplaatst worden zonder toestemming. Zie je hier niets staan? Perfect, dan voldoe je aan de regelgeving en hoef je niets aan te passen!

❌ FOUT: Cookie (Facebook) wordt geplaatst voordat er toestemming is verleend.

Voorbeeld waarbij cookies onterecht geplaatst worden zonder toestemming

✅ GOED: Er wordt geen cookie geplaatst voordat er toestemming is verleend.

Voorbeeld zoals het eruit moet zien, waarbij cookies niet geplaatst worden zonder toestemming

Hoe kan ik voldoen aan Google Consent Mode V2?

Met Cookiebot kun je vrij snel voldoen aan wetgeving met betrekking tot Consent Mode V2. Cookiebot biedt een goede tool aan, omdat veel cookies al geblokkeerd worden puur door gebruik te maken van deze tool. Het implementeren doen we vaak in Google Tag Manager en soms zijn er nog wat aanvullende instellingen nodig om echt alle cookies te blokkeren voor consent.

  • Je Google Ads campagnes blijven online.
  • Je voldoet aan EU regelgeving mbt het cookiebeleid.
  • Zo blijf je betrouwbaar voor jouw bezoekers.

Wat kost Google Consent Mode V2?

We kunnen dit vrij snel en relatief voordelig implementeren in combinatie met de tool 'Cookiebot'.

Bekijk onze pagina om te zien wat de kosten voor de setup (eenmalig) en de maandelijkse kosten van onze partner Cookiebot.

Google Consent Mode V2 zelf installeren?

Zelf aan de slag met cookiebot en Consent Mode V2? Klik hier >>

Sterke verhalen

Meer Wijsheden

Jeroen van Kesteren

Maakt een punt.

Server-Side Tracking: De Sleutel tot Slimmere Marketing en Groei.

Lynn Noppen

Kost social media je teveel tijd? Bespaar tijd met deze 3 concrete tips voor Canva!

Jeroen van Kesteren

Maakt een punt.

Google gaat conversies in GA4 schrappen, de naam wordt: Key Events.

Jeroen van Kesteren

Maakt een punt.

Server-Side Tracking: De Sleutel tot Slimmere Marketing en Groei.

Lynn Noppen

Kost social media je teveel tijd? Bespaar tijd met deze 3 concrete tips voor Canva!

Jeroen van Kesteren

Maakt een punt.

Google gaat conversies in GA4 schrappen, de naam wordt: Key Events.