SEO
Online Marketing
Websites

Je werkt hard aan je site, zorg dat Google niet in de war raakt.

Jeroen van Kesteren
Jul 24, 2025

Je werkt hard aan je site. Toch kan Google in de war raken als jij niet duidelijk maakt welke pagina bij welk land hoort en welke versie de hoofdversie is. Met hreflang-en canonical-tags voorkom je dat gedoe. Zet ze goed neer en Google snapt jouw structuur. Dat levert meer bezoekers én betere plekken in de zoekresultaten op.

Breng taal en land op orde

Voorbeeld. Je verkoopt fietsen in Nederland, België en Duitsland. Een bezoeker uit München hoort meteen de Duitse pagina te zien, geen Nederlandse variant. Plaats daarom op elke pagina een hreflang-tag met de juiste taal- en landcode.

Gebruik bovendien een tag die naar dezelfde pagina wijst. Zo weet Google zeker dat die versie klopt. En zet op je homepage een x-default. Dan krijgt iemand zonder helder taalsignaal toch een nette startpagina te zien. Minder verwarring, meervertrouwen.

Zo ziet dat eruit als je 1 taal aanbiedt:

<link rel=canonical href="https://www.brutael.nl""/>

<link rel="alternate" hreflang="nl" href="https://www.brutael.nl"/>

<link rel="alternate" hreflang="x-default" href="https://www.brutael.nl"/>

Zo ziet dat eruit als je meerdere talen aanbiedt:

op de NL pagina;

<link rel=canonical href="https://www.brutael.nl""/>

<link rel="alternate" hreflang="nl" href="https://www.brutael.nl"/>

<link rel="alternate" hreflang="en" href="https://www.brutael.nl/en/"/>

<link rel="alternate" hreflang="x-default" href="https://www.brutael.nl"/>

op de EN pagina;

<link rel=canonical href="https://www.brutael.nl/en/""/>

<link rel="alternate" hreflang="nl" href="https://www.brutael.nl"/>

<link rel="alternate" hreflang="en" href="https://www.brutael.nl/en"/>

<link rel="alternate" hreflang="x-default" href="https://www.brutael.nl"/>

Als je alle Nederlandstalige mensen wilt bereiken in zowel Nederland als België dan gebruik je bovenstaande hreflang tags, dus 'nl'. Wil je in België andere pagina's weergeven dan gebruik je bijv. 'nl-nl' voor Nederland en 'nl-be'. Het eerste gedeelte is dus voor de taal en het tweede gedeelte voor het land.

Pak dubbele pagina’s aan

Varianten van één product verschillen soms alleen in kleur of maat. Dan krijg je ineens talloze URL’s met bijna dezelfde tekst. Google noemt dat dubbele content. Resultaat: lagere waardering en versnipperde link kracht.

De oplossing is simpel. Gebruik een canonical-tag om de echte hoofdpagina aan te wijzen. Laat alle varianten daarnaar verwijzen. Zo bundel je alle kracht op één URL en voorkom je concurrentie tussen je eigen pagina’s.

Praktijkvoorbeeld

Je verkoopt eenT-shirt in vijf kleuren. Elke kleur heeft zijn eigen URL. Zet op álle varianten een canonical-tag die wijst naar de basis-pagina. Google begrijpt meteen welke versie belangrijk is en beloont je met een duidelijkere positie.

Veelgemaakte missers

·     Canonical wijst naar de verkeerde taal. Elke taalversie moet naar zichzelf wijzen.

·     Relative URL’s gebruiken. Zet altijd de volledige link neer, dus inclusief https.

·     Hreflang verwijst maar één kant op. Als NL naar DE linkt, moet DE ook terug naar NL.

·     Tags vergeten na updates. Een redesign kan je instellingen overschrijven.

Voorkom deze fouten en houd je structuur helder voor zoekmachines én bezoekers.

Blijf checken

Controleer je tags na elke nieuwe taalversie, campagne of grote wijziging. Gebruik Search Console of een hreflang-checker. Noteer je URL-paren in een simpele spreadsheet. Zo zie je snel of er iets ontbreekt. Kleine routine, grootvoordeel.

Heb je vragen ofzie je door de tags het bos niet meer? Neem vrijblijvend contact op. Wij kijken vrijblijvend met je mee en zorg dat jouw site geen bezoeker meer mist.

Sterke verhalen

Meer Wijsheden

Jeroen van Kesteren

Hallo, hallo, dit is het mannetje van de radio 🎙

Jeroen van Kesteren

Elke dag bezoeken mensen je website. Maarweet jij precies wat ze daar doen?

Britte Moreels

Instagram is nu vindbaar via Google. Zo haal je meer uit je content.

Jeroen van Kesteren

Hallo, hallo, dit is het mannetje van de radio 🎙

Jeroen van Kesteren

Je werkt hard aan je site, zorg dat Google niet in de war raakt.

Jeroen van Kesteren

Elke dag bezoeken mensen je website. Maarweet jij precies wat ze daar doen?